نشریه الکترونیکی آیت
اجتماعی - فرهنگی - سیاسی
اجتماعی - فرهنگی - سیاسی
چهارشنبه 96/05/04
The daring of a dinner man to the daughter of Imam Hussein (peace be upon him)
In Yazidi’s parliament, a man from Yemen’s dinner said: “I forgive my girlfriend, the daughter of Seid al-Shohada, shook her aunt, and said:” My aunt, I became an orphan, now I have to get to work? ”
Zainab Kobray told her: you said lies, you can not do this, and not Yazid,
Yezid was angry and said: “You are lying, this is my right, if I want to do it, Zainab Kobray said: No, Wolaah, God has not given you this right unless you leave our nation (Islam) and non-religion Take our religion
Yazid raised his anger and said: “You say this to me, your father and brother went away from religion,” Zaynab Kobray said: “By the religion of Allah and your father and brother, you, your ancestor, and your father have been guided, if you are Muslim?”
Yezid said: “You said lies, you are the enemy of Allah,” Zainab said: you are an Amiry, and you are abusing and wronging your kingdom, it seems that Yazid willed and was silent.
The dinner-man duplicated his (ugly) revelation, Yazid said, “God forbid, take you away from the earth.” (260)
Yazid then ordered the women to be imprisoned with Imam, who were not protected from heat and cold, so that their faces were peeled. (261)
And it is in the narration that Imam Sadiq (as) said: Imam Sajjad and his companions were in a room (runaway), some of the captives said they were being imprisoned in this room for the purpose of reaching the ceiling for us
صفحات: 1· 2
سه شنبه 96/05/03
اگر قرآن سید الکلام 1است، امام حسین علیه السلام سید الشهدا 2است.
اگر درصحیفه سجادیه در باره قرآن می خوانیم:«ومیزان القسط3» امام حسین علیه السلام می فرماید«امرت بالقسط4» اگر قرآن موعظه پروردگار است«موعظه من ربکم5» امام حسین علیه السلام در عاشورا فرمودعجله نکنید تا شما را به حق موعظه کنم«لا تعجلوا حتی اعظکم بالحق6»اگر قرآن مردم را به رشد هدایت می کند«یهدی الی الرشد7»امام حسین علیه السلام نیز می فرماید:من شما را به دوراه ارشاد دعوت می کنم «ادعوکم الی سبیل الرشاد8» اگر قرآن عظیم است؛«والقرآن العظیم9»امام حسین علیه السلام نیز سوابق عظیمی دارد«عظیم السوابق10» اگر قرآن حق و یقین است؛«وانه العزه الیقین11»در زیارت عاشورا می خوانیم: آنقدر صادقانه وخالصانه عبادت کردی که به درجه یقین رسیدی«حتی اتاک الیقین12»اگر قرآن مقام شفاعت دارد« نعم الشفیع القرار » 13امام حسین علیه السلام نیز مقام شفاعت دارد«وارزقنی شفاعه الحسین» 14اگر در دعای چهل و دوم صحیفه سجادیه در باره قرآن می خوانیم که پرچم نجات است؛«علم نجات» 15در زیارت امام حسین علیه السلام نیز می خوانیم او نیزپرچم هدایت است«ان رایه الهدی» 16اگر قرآن شفا دهنده است« وننزل من القرآن ما هو شفا» 17خاک قبر امام حسین علیه السلام نیز شفاست .«طین قبر الحسین شفا» 18اگر قرآن منار حکمت است 19،امام حسین علیه السلام باب حکمت است.«السلام علیک یا باب حکمه رب العالمین»20 اگر قرآن امر به معروف و نهی از منکر می کند«فالقران آمر وزاجر»21امام حسین علیه السلام نیز فرمود«ارید أن آمر بالمعروف وأنهی عن المنکر»22 اگر قرآن نور است«نورا مبینا» 23امام حسین علیه السلام نیز نور است«کنت نورا فی الصلاب الشامخه»24 اگر قرآن برای همیشه تاریخ و همه مردم باقی است«لم یجعل القرآن دون زمان و لا للناس دون الناس» 25درباره امام حسین علیه السلام نیز می خوانیم که آثار کربلا از تاریخ محو نخوا»هد شد«لا یندس أثره ولا یمحی اسمه» 26اگر قرآن کتابی مبارک است؛«کتاب انزلناه الیک مبارک» 27شهادت امام حسین علیه السلام نیز برای اسلام سبب برکت ورشد است«اللهم فبارک لی فی قتله»28 اگردر قرآن هیچ انحرافی نیست«غیر عوج» 29در باره امام حسین علیه السلام نیز می خوانیم لحظه ای از حق به باطل گرایش پیدا نکرد.«لم تمل من حق الی الباطل»30 اگر قرآن کریم است«انه قرآن کریم» 31امام حسین نیز دارای اخلاق کریم است«وکریم الخلائق»32اگر قرآن عزیز است «انه لکتاب عزیز» امام حسین علیه السلام هم فرمود هرگز زیر بار ذلت نمی روم«هیهات من الذله»33اگر قرآن ریسمان محکم است«أن هذا القرآن …العروه الوثقی» 34امام حسین علیه السلام نیز کشتی نجات و ریسمان محکم است«ان الحسین سفینه النجاه و العروه الوثقی»35 اگر قرآن بینه و دلیل آشکار دارد«جاتکم بینه من ربکم» 36امام حسین علیه السلام نیز بینه داشت«اشهد انکم علی بینه من ربکم» 37اگر قرآن را باید آرام و با تانی تلاوت کرد،«ورتل القرآن ترتیلا» 38برای زیارت امام حسین علیه السلام هم باید با گام های آهسته حرکت کرد«وامش بمشی العبید الذلیل 39» اگر قرآن تلاوت قرآن باید با حزن باشد «فاقروه بالحزن 40» زیارت امام حسین علیه السلام را نیز باید با حزن خواند«فزره و انت کئیب شعث41» آری امام حسین علیه السلام قرآن ناطق و تجلی کلام الهی است.
صفحات: 1· 2
دوشنبه 95/03/10
عمل نیک غیرمسلمان از نظر استاد مطهری
استاد شهید مطهری بحث خود را با بررسی و تحلیل معنای مسلمان آغاز می کند. ایشان نیز مطابق اهل لغت، اسلام را به معنی تسلیم و اطاعت محض 1دانسته و برای تسلیم، سه مرتبه ذکر می کند: تسلیم تن، تسلیم عقل و تسلیم دل.
در تسلیم تن، قدرت مادی حرف اول را می زند. لازمه ی تسلیم تن به هیچ وجه تسلیم عقل و دل نیست و حتی در اکثر موارد، شاید رابطه ای معکوس داشته باشند2.
مرتبه ی دیگر، تسلیم عقل و فکر است. تسلیم عقل در سایه ی استدلال و منطق حاصل می¬شود در این مرتبه برخلاف مرتبه قبل، کاری از زور و قدرت ساخته نیست. اگر استدلال درست و دلیل کافی باشد و عقل آن را بفهمد، تسلیم می گردد. هر چند تمام قدرت های جهان بگویند تسلیم نباش3.
سومین مرتبه ی تسلیم، تسلیم دل و قلب است. حقیقت ایمان با تحقق همین مرحله از تسلیم محقق می شود. تسلیم تن (زبان) و عقل، بدون تحقق این مرحله نقشی در تحقق ایمان ندارند. چه بسا در مورد مساله ای عقل قانع و تسلیم می گردد، اما قلب سر تسلیم فرو نمی آورد و فرد به خاطر منافع شخصی و یا تحت تاثیر هوای نفس، خلاف یافته ی عقلانی خود عمل می کند. با تسلیم دل است که سراسر وجود انسان تسلیم می شود و جایی برای عناد نمی ماند4.
دوشنبه 95/03/03
مصادیق محبت ممنوعه
انسان در طول حيات خويش در اين دنيا، و در برخورد و مواجهه با افراد متفاوت، اشياء مختلف، عقايد گوناگون و …، نسبت به برخي از آنها علاقه و نسبت به برخي، تنفر يافته و يا بيتفاوت است.
گاهي اين حبّ و بغضها بجا بوده و گاهي نابجا هستند؛ خداوند در رابطه با اينكه حقيقت، هميشه آن چيزي نيست كه ما درك ميكنيم، ميفرمايد:
« عَسَي أن تَكْرَهُوا شَيْئًا وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُم وَ عَسَي أن تُحِبُّوا شَيْئًا وَ هُوَ شَرٌّ لَكُم وَ اللهُ يَعْلَمُ وَ أنْتُمْ لاتَعلَمُونَ 1»
بنابراين، بسياري از امور مورد علاقهي ما، ممكن است اموري بيفايده و يا حتي خطرآفرين براي ما باشند. يكي از اين امور، علاقه و اعتمادي است كه نسبت به يك انسان منحرف در رابطه با همان انحرافش، پيدا ميكنيم.
اين علاقه و اعتماد، نمودهاي متنوع و فراواني دارد كه در اين پژوهش، مجال بررسي تمامي آنها نيست.
به همين دليل تنها به مواردي پرداخته شده كه در جامعهي كنوني ما، ضمن برخورداري از گسترهي وسيع تحت نفوذ و شيوههاي تبليغاتي متنوع و فراوان، داراي هواداران و يا به تعبيري دقيقتر، مبتلايان زيادي است كه در باور و اعتقاد باطل خود، پايبند بوده و اكثر قريب به اتفاق آنان به اين ارزشهاي كاذب خويش ميبالند.
دوشنبه 95/03/03
1. آیا اصلاح انسان ممکن است؟آیا برای اصلاح برنامه ای مشخص وجود دارد؟
2. مهم ترین عوامل موثر در تعلیم وتربیت و اصلاح نسل کدامند؟
در پاسخ سؤال اول، باید از جهت علمی و مذهبی و فطری ویژگی تحول پذیری انسان را بررسی کنیم؛ باید توجه داشته باشیم که دوران کودکی، دوران اثر پذیری است.
باید بدانیم که در اجرای برنامه تربیتی نیز سه نکته مهم وجود دارد:شناخت انسان، درمان او و صبر و شکیبایی داشتن در این مسیر.
در پاسخ سؤال دوم باید گفت عوامل متعددی در تعلیم وتربیت واصلاح نسل تاثیر گذار است؛محیط یعنی همه عوامل وشرایطی که فرد را در خود شناور میسازد، از جمله خانواده، مربیان، صالحان، جامعه ورسانهها.
امکان اصلاح و تربیت
با مشاهده اصلاح وتربیت موجوداتی غیر از انسان در طبیعت ،که شعور و عقل انسان را ندارند، مانند آموزش دادن به حیوانات برای انجام یک سری مأموریتها؛ و پرورش گیاهان وشکل دادن به جامدات؛ انسان که اشرف مخلوقات است با ویژگی خاص واستعدادهای بلقوه میتواند برسد به جایی که دست فرشته از آن کوتاه است.
لذا از دیدن ناهنجاریها نباید ناامید شد، چون انسان قابلیت تغییر وتحول در روح و روان دارد. تجربه هم به ما نشان داده که افرادی بعد از عمری زندگی بد، متحول شده اندو برعکس افراد درستکاری که به یک مرتبه دچار فساد شده اند.که نمونههای قرآنی هم داریم، مثل ابلیس ….
«با توجه به اصل اصلاح که در دوران کودکی، آشکارتر از هر زمان دیگری جلوه گر است، باید به جای زیر زره بین گذاشتن رفتارکودک، مواظب ارتباط او با محیط اطراف وعوامل محیطی پیرامون او باشیم.کودک به رنگ محیط پیرامون خویش در میآید و لذا با تغییر محیط اطراف او، کودک هم تغییر میکند».1
محیط تعلیم و تربیت، همچون خانواده از مهم ترین عوامل مؤثر در تربیت است. نقش معلم و مربی در شکل گیری شخصیت انسانی و ساختار روحی و رفتاری او از نقشهای کلیدی است. پیام آوران الهی برترین معلمان و مربیان بشرند که بهترین مدرسه تعلیم و تربیت را بنیان گذاشتند. پیامبر اکرم «صلی الله علیه وآله» رسالت خود را رسالت تعلیم و تربیت میدانست. بنابراین محیط مدرسه از جمله مهم ترین عوامل مؤثر در تربیت به نحو اقتضاست که میتواند استعدادهای آدمیان را در جهات مثبت و منفی سامان دهد و اشخاص عالم، عاقل، متفکر، مهذب، موحّد، عدالت جو، فداکار و یا خلاف اینها تحویل جامعه دهد. به بیان امام خمینی «ره».«معلم است که انسانها را یا مهذب بار میآورد، متعهد بار میآورد و یا انگل بار میآورد و وابسته، همه از مدرسهها بلند میشوند، همه سعادتها و همه شقاوتها انگیزه اش از مدرسههاست و کلیدش دست معلمین است» .2