عمل نیک غیر مسلمان

عمل نیک غیرمسلمان از نظر استاد مطهری
استاد شهید مطهری بحث خود را با بررسی و تحلیل معنای مسلمان آغاز می کند. ایشان نیز مطابق اهل لغت، اسلام را به معنی تسلیم و اطاعت محض 1دانسته و برای تسلیم، سه مرتبه ذکر می کند: تسلیم تن، تسلیم عقل و تسلیم دل.
در تسلیم تن، قدرت مادی حرف اول را می زند. لازمه ی تسلیم تن به هیچ وجه تسلیم عقل و دل نیست و حتی در اکثر موارد، شاید رابطه ای معکوس داشته باشند2.
مرتبه ی دیگر، تسلیم عقل و فکر است. تسلیم عقل در سایه ی استدلال و منطق حاصل می¬شود در این مرتبه برخلاف مرتبه قبل، کاری از زور و قدرت ساخته نیست. اگر استدلال درست و دلیل کافی باشد و عقل آن را بفهمد، تسلیم می گردد. هر چند تمام قدرت های جهان بگویند تسلیم نباش3.
سومین مرتبه ی تسلیم، تسلیم دل و قلب است. حقیقت ایمان با تحقق همین مرحله از تسلیم محقق می شود. تسلیم تن (زبان) و عقل، بدون تحقق این مرحله نقشی در تحقق ایمان ندارند. چه بسا در مورد مساله ای عقل قانع و تسلیم می گردد، اما قلب سر تسلیم فرو نمی آورد و فرد به خاطر منافع شخصی و یا تحت تاثیر هوای نفس، خلاف یافته ی عقلانی خود عمل می کند. با تسلیم دل است که سراسر وجود انسان تسلیم می شود و جایی برای عناد نمی ماند4.

صفحات: 1· · 3· 4· 5

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.