موضوع: "سوژه ها"

http://e-ayat.kowsarblog.ir/media/blogs/e-ayat/photo_2016-06-03_05-50-45-1.jpg?mtime=1464974071

بانوی حماسه خون شهادت و ایثار

سلام بر تو ای اختر وحی، ای دایه مهربان شقایق های پرپر، ای مادر لاله های اسارت، ای ملکه مصیبت و ای سالار اسیران.
ای فرزند کوثر که نور میلادت روشنی بخش خانه امامت شد. جبریل هم آنجا بود. آن روز جبرئیل همگام با خورشید میلادت بی قرار می گریست و همه از ریزش اشک هایش دانستند که سینه صبور تو خیمه گاه همه دردهایی است که روزی حضرت محمد صلی الله علیه و آله را آزرده بود و روز دیگر امام علی علیه السلام را و یک روز حضرت فاطمه سلام الله علیها را و روزی حسنین علیهما السلام را و امان از این همه درد که همه اش در قلب تنهای زینب خواهد بود. چون همان

صفحات: 1· 2

عاشورا یعنی سر دادن در راه خدا

عاشورا رمز زندگی با حیات

عاشورا حضور شگرف انسانیت است، در هر جا و در هر روز….

عاشورا یعنی سبک زندگی با مرام

عاشورا زندگی معنویت

عاشورا: مائده بزرگ روح انسان است، در تداوم اعصار….

Can you tell me a little about Ashurah?

 

Muharram is the first month of the Islamic calendar

The Shiite Muslims commemorate the Battle of Karbala and consider this a month of sadness and mourning.

 

Ashurah is the day Husayn Ibn Ali , the grandson of the prophet Muhammad (PBUH & HP) , was martyred along with his family members and friends in the Battle of Karbala.

This month is period of intense grief and mourning.

Clergymen give sermons with themes of Hussein’s personality and position in Islam, and the history of his uprising.

The clergymen retell the Battle of Karbala and speak about the pain and sorrow endured by Hussein and his family.

Many people congregate together in mosques for chest beating and mourning.

They show their devotion to Imam Hussein by Lamenting and grieving to the tune of beating drums, sound of bugles and chants of “Ya Hussein.”

Some people sacrifice a sheep in Ashura.

شهیدی از سلاله پاکان


در رشته ي «‌فقه و اصول»‌ سطح سه،‌ درس «‌اصول» از دروس پايه و اساسي بوده،‌ در حكم «‌فرمول» براي علم رياضيست!
نگاه تيز و به غايت ظريف شهيد صدر در مسائل اصولي زبانزد خاص و عام است و ما «حلقات شهيد صدر»‌ را براي اولين بار در سطح سه خوانديم ! گاهي اوقات از دقت نظر و ذكاوت بي مانند ايشان در تحليل و نقد نظرات اساتيدشان،‌ انقدر لذت مي برديم كه كمي هم حرصمان در مي آمد كه چرا ما با شش ساعت خودكشي استاد در دهه ي دهم! عمرمان گمان مي كنيم مطلبي را فهميده ايم كه شهيد صدر در دوران نوجواني و جواني آن را با نبوغ ذاتي خود دريافته بودند.در ترم های پیشین لحظات شيرين و به يادمانديي در كلاس هاي اصول داشتيم و حيفمان مي آيد كه از ترم بعد «اصول» جزو كتب درسيمان نيست! خلاصه!‌ اين پست را زديم تا به احترام اين بزرگ مرد عالم و فرزانه مروري داشته باشيم بر زندگي كوتاه اما پر برکت ايشان. ان شالله كه رهرو راهشان باشيم …

آيت الله سيد محمد باقر صدر فيلسوف و متفكر بزرگ اسلامي و مجاهد نستوه در سال ۱۳۵۰ ه.ق در شهر كاظمين و در يك خانواده ي اصيل و مبارز روحاني چشم به جهان گشود.
پدرشان سيد حيدر از نوابغ فقه و اصول بود و جدشان آيت الله العظمي صدر،‌ پس از درگذشت آيت الله شيرازي به مقام مرجعيت نائل شد.
آثار نبوغ از آغاز كودكي در وي چنان آشكار بود كه تحسين همگان را برمي انگيخت. او در 10 سالگي به زمينه هاي مختلف تاريخ اسلام آشنايي يافت و در همان دوران مقدمات علوم را فراگرفت. در 11 سالگي به آموختن منطق پرداخت و پس از آن با نگارش رساله اي كتب منطق را به ورطه ي نقد كشيد. علم اصول را در 12 سالگي نزد برادرش آموخت و چنان نبوغي از خود نمايان ساخت كه عقايد بسياري از صاحب نظران را نقد كرده و نظرات تازه اي ارايه داد.
آيت الله صدر به استنباط و اجتهاد ابعاد تازه اي بخشيد و در زمينه هاي مختلف سياسي ،‌اقتصادي و جهاد صاحب مكتب بود. مكتب فكري و اقتصادي و نيز شیوه ي ديپلماسي مبارزاتي او مشهور است.
روش و اسلوب او در مبارزه بر ضد استعمار و اختناق مكتب هاي مادي گراي امپرياليسم و كمونيسم جهاني عامل مهمي در شهادت او به دست مزدوران بعثي عراق به شمار مي رود.
ايت الله صدر در زمينه هاي گوناگون اعم از فقه،‌ اصول،‌ اقتصاد و جامعه شناسي تخصص داشت و احاطه ي او بر تاريخ اسلام و قوانين آن و هم چنين نظرات او در باب بانكداري بدون ربا،‌گواه صادقي بر نبوغ علمي اوست.
او در تلاش هاي علمي چنان پشت كاري از خود نشان داد كه قبل از سپري شدن دومين دهه ي عمر گران قدرش به درجه اجتهاد مطلق رسيد و در سال 1370 ه.ق از سوي آيت الله رميثي براي حاشيه نويسي علمي و اجتهادي دعوت به همكاري شد.
در همان زمان بود كه آيت لله صدر فتواهاي علمي معروف خود را به صورت حاشيه هاي نگارش يافته صادر كرد. اين فتواها هنوز موجودند و در زمينه هاي فقهي يكي از آثار نفيس و مورد توجه به شمار مي روند.
در سن بيست سالگي تاليف كتاب جامعي به نام غايت الفكر را در علم اصول آغاز كرد. اين كتاب جاوي آرا و ديدگاه هاي وي در زمينه علم اصول است.
با پايان يافتن تاليف بخش اول اين كتاب در سن 28 سالگي تدريس خارج اصول و سه سال بعد تدريس خارج فقه را آغاز كرد.
آيت الله العظمي سيد محمد باقر صدر پس از سال ها مبارزه و ستيز در فروردين ماه 1359 ه.ش توسط مزدوران بعث عراق به شهادت رسيد و در جوار بارگاه مولاي متقيان علي عليه السلام به خاك سپرده شد.

پروانه رامیان

1 3