مدیر بی عقل یا بی دین است

ترازوی دین داری  و مدیریت عقل است

عظمت مدیریت
پیامبر اکرم(ص) فرمود:
کسی که متولی امور ده نفر شود، باید اندیشه چهل نفر را داشته باشد و کسی که مسئولیت اداره چهل نفر را بر عهده می گیرد، باید عقل و اندیشه چهارصد نفر را دارا باشد.
چرا مدیریت از نگاه رسول اکرم عظمت دارد؟ دراین فرمایش به اهمیت مدیریت پافشاری کرده است.از این سخن پر محتوا علاوه بر تدین و تقوا، امانت داری برداشت می شود که باید عقلش بیشتر باشد.
باید به این نکته توجه کرد که عقل به غیر از استعداد است. خیلی دیده‌ایم که فردی از جهت تحصیلی امتیاز زیادی دارد، اما رفتارش غیر عاقلانه است.
برای همگان مشخص است، که مدیر در یک مجموعه خواه یک نفر زیر مجموعه‌اش باشد یا چهل نفر باشد، شایسته است که عقلش باید از ده برابر نفر زیر مجموعه باشد. در غیر این صورت اطاعت زیر مجموعه از مدیر کاری بیهوده و غیر حکیمانه است.

عقل گوهری تابناک که نادر است، در بین مدیران!

 

با این گونه مدیریت مجموعه از رشد

و بالندگی محروم می‌شود! از سوی دیگر هزینه‌های مصرفی بیت المال هدر می‌میرود.گذشته از این ضرر‌ها جامعه هدف آسیب می‌بیند.
بالا تر بودن سن عقلی مدیر از سن شناسنامه‌ای را حضرت رسول از ابتدای اسلام سفارش کرده است.اینجا یک سوال پیش می‌آید؟ چگونه با چه مقیاسی بسنجیم عقل فردی که قرار است، مدیریت حوزه، مدرسه، کارخانه، مجلس…. را عهده دار شود، بیشتر از سن شناسنامه ای است یا کمتر ؟!
جدیدا در روانشناسی از راه تست سن عقلی افراد را شناسایی می‌کنند. این شخص 50 ساله عقلش به اندازه 60 ساله است یا اندازه نوجوان 18 ساله! البته از این تست برای زوج‌هایی که قصد ازدواج دارند استفاده می‌شود.
به نظر می‌رسد باید برای تمام مدیریت‌های کلان و غیر کلان، دبیران … از تست سن عقلی استفاده کنند؛ تا مشکلات مجموعه‌های کشور حل شود.
متاسفانه بیشترین مشکلات از ناحیه همین افراد به جامعه وارد می‌شود. در حوزه‌ها در مرکز مدیریت در دانشگاه، آموزش و پرورش همه جا یافت می‌شوند.
با یک مثال جریان را بیشتر توضیح می‌دهم. به عنوان اولیاء دانش آموز به دبیرستانی که دخترم محصل بود رفته بودم.

پیامبر اکرم(ص) فرمود:
کسی که متولی امور ده نفر شود، باید اندیشه چهل نفر را داشته باشد و کسی که مسئولیت اداره چهل نفر را بر عهده می گیرد، باید عقل واندیشه چهارصد نفر را دارا باشد.

در دفتر مدیر منتظر شروع جلسه بودم. کلاس‌ها تعطیل شد.دوتا خانم دبیر وارد شدند برای استراحت نشستند. روی میز جلویشان مجله بود . خانم دبیر زبان برداشت و حوادث را مطالعه کرد.به دوستش که دبیر کامپیوتر بود، گفت: نوشته مادر بارداری با خوردن قرص اعصاب فرزندش بدون دست بدنیا آمده است. دبیر کامپیوتر، پاسخ داد:این که چیزی نیست. مادری که از بارداریش خبر نداشته در طول نه ماه قرص‌های ضد بارداری خورده بود.وقتی نوزاد بدنیا آمد تمام قرص‌ها در دستش بود.هردو خانم دبیر متعجب بودند!!!!!
این دبیران محترم 16 سال یا بیشتر درس خوانده‌اند و مدرک کارشناسی یا فوق گرفته‌اند. استعداد داشته‌اند، ولی عقل ندارند، نوزاد چرا فقط قرص‌ها را در دستش نگه داشته است پس لپه و نخود‌هایی که مادرش خورده کجا مانده است!!؟؟

عقل در اندیشه دینی جایگاهی بس بلند دارد. که تمامی ابعاد روحی و شخصیتی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. عقل و ادب، عقل حیا، عقل و دین، عقل…

«لا أَدَبَ لِمَنْ لا عَقْلَ لَهُ، وَ لا مُرُوَّةَ لِمَنْ لاهِمَّةَ لَهُ، وَ لا حَیاءَ لِمَنْ لا دینَ لَهُ.»

«لا أَدَبَ لِمَنْ لا عَقْلَ لَهُ، وَ لا مُرُوَّةَ لِمَنْ لاهِمَّةَ لَهُ، وَ لا حَیاءَ لِمَنْ لا دینَ لَهُ.»

كسى كه عقل ندارد، ادب ندارد و كسى كه همّت ندارد، جوانمردى ندارد و كسى كه دین ندارد، حیا ندارد.احادیث کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه السلام

بحار الانوار ج 75 ، ص 111 ، ح 6

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.