غدیر از نگاه علمای اهل سنت

اولین جشن غدیر در سال حجه الوداع و در کنار برکه غدیر برگزار شد.

پس از اتمام خطبه پیامبر (ص) شروع شد. در طول سه روز توقف در کنار برکه غدیر خم مراسمی بر پا شد و حضرت شخصا از مردم خواستند که به امیرالمومنین تبریک بگویند و می فرمود “هنئونی هنئونی” تبریک بگویید، تبریک بگویید. این سخن را در هیچ یک از فتح و پیروزی ها نفرموده بود.

اولین تهنیت ها و تبریک ها را مردم به خود پیامبر و امیرالمونین صلوات الله‌علیهما‌والهما عرض کردند.

 این عید در جوامع شیعی به پیروی از روایات معصومین(ع) از عید فطر و قربان مهمتر تلقی شده و مفصل تر جشن گرفته می شود.سیاست و دیانت در غدیر

طبق دید گاه امام خمینی غدیر سندی بر سیاست عین دیانت است.

«غدیر  یک مسئله روز است.  غدیر ، یعنی نباید دین از سیاست جدا کرد. حکومت آمیخته با سیاست است و حکومت صالح و عادل، عین اسلام و دین است. آنان که سیاست را از دین جدا می‌دانند، در حقیقت منکر غدیر هستند.  بنابراین همیشه باید غدیر را زنده نگاه داشت.»

 دیدگاه امام خامنه ای در باره غدیر

….اهمیت این عید که طبق روایات ما برترین اعیاد است، شاید بتوان گفت که هدف از همه زحماتی که پیامبر اکرم و بزرگان دین و انبیای الهی (ع) متحمل شده‌اند، استقرار ولایت الهی بوده است.»

اولین کسانی که در روز غدیر با امام علی بیعت کردند.

ابوبکر و عمر جزء اولین صحابه‌ای بودند که با آن حضرت بیعت کردند و چنین گفتند:  « بخٍ بخٍ لک یابن ابیطالب، اصبحت و امسیت مولای و مولا کل مومن ومومنة؛ تبریک باد تبریک بر تو پسر ابو طالب، صبح کردی و شب کردی در حالی که مولای من ومولای هر مرد و زن با ایمان شدی.»

بیعت با امام علی در روز غدیر سه روز طول کشید تا همه توانستند بیعت کنند.

نظر اهل سنت در واقعیت غدیر

غدیر و اهل سنت

اهل سنت از غدیر این پچنین یاد کرده اند: به درستی که پیامبر بزرگوار اسلام بعد از مراجعت از حجة الوداع وقتی به جحفه رسید مردم را در روز غدیر خم که روز گرم و سوزانی بود به نحوی که مردم در اثر شدت گرما ردای خود را زیر پا می گذاشتند، جمع نمود . بعد از جایگاه بلندی را ترتیب داده شد، بالای آن رفت و خطاب نمود به مردم چنین گفت: ای مسلمانان « الست اولی بکم من انفسکم؟؛ آیا من نسبت به شما از خود شما اولی و برتر نیستم؟» جواب دادند: « بخدا قسم، آری» آنگاه فرمود: من کنت نولاه فعلی مولاه، الهم وال من والاه و عاد من عاداه وانصر من نصرهه واخذل من خذله»

آیا همه اهل ستن غدیر را قبول دارند.

علما و بزرگان اهل سنت همچون شیعیان با اسناد متعدد و معتبر این حادثه بزرگ و عظیم را روایت کرده اند و درستی آن را تایید کرده اند.تنها برخی افراد به دلیل لجاجت و کینه توزی های فردی وقوع آن را کتمان کرده، یا در شیوه آن و یا نوع برداشت هایی که از فرمایشات رسول خدا در غدیر خم انجام می شود شبهه وارد کرده اند. البته این واقعه بزرگ در حضور بیش از یکصد هزار نفر از مسلمین و اصحاب رسول خدا به وقوع پیوسته و به طرق مختلف توسط اهل سنت و شیعیان روایت شده است و کسی نمی تواند این حادثه عظیم را کتمان کند. همچنین از وجود راویان متعدد در میان اهل سنت می توان نتیجه گرفت که دانشمندان و متخصصان فن و برجستگان اهل سنت ، حدیث غدیر را متواتر، صحیح و ثابت معرفی کرده اند.

چرا برخی از اهل سنت برای فضیلت غدیر کتاب نوشته اند؟

غدیر؛ حقیقتی جاوید است که با تلاش‌های رسول خدا تمام راه ها برای کتمان آن بسته شده است. ایشان با تلاشهای پیگیر موجب شد تا هیچکس نتواند در اصل سند غدیر خدشه ای وارد کند.

اگر چه در طول تاریخ به دلیل فشارهایی از سوی حاکمان وارد می شده مطالب بسیاری در انکار یا تحریف حماسه غدیر نوشته شده است.و ولی در میان اهل سنت علمای منصفی وجود دارند که تلاش کرده اند مسئله غدیر را آنگونه که بوده برای مردم بیان کنند.

این افراد علیرغم وجود فشارهایی که از سوی دستگاه های حاکم برآنان وارد می شده، از حق پیروی کرده و در فضیلت غدیر کتاب‌های ارزشمندی نوشته‌اند. طبری در کتاب “مفرد” شهرستانی در کتاب “الملل و النحل” ابن عساکر در کتاب “تاریخ دمشق” وابن ابی الحدید در کتاب “شرح نهج‌البلاغه “از جمله کسانی بوده‌اند که مطالب ارزشمندی در این خصوص به زینت طبع آراسته‌اند.

بیرونی در کتاب «آثار الباقیه فی قرون خالیه ص334 می گوید«همه اهل اسلام غدیر را از اعیاد اسلامی می دانند.» همچنیین ابن شافعی در «مطالب السؤل ص53 »چنین نوشته است: «چون پیامبر خدا علی ابن ابی طالب را در چنین روزی به مرتبه رفیع ولایت منصوب کرده و اورا بر همه برتری داده است، روز غدیر خم عید قرار داده شده است.»

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.