نشریه الکترونیکی آیت اجتماعی فرهنگی سیاسی

بانوان شیعه آذربایجان

 بانوان شیعه

سابقه تشیع در ایران اشغالی
شیعیان ایران اشغالی (کشور جمهوری آذربایجان) که از اول سرایران قرارگرفته، سرِسبز و زبانی سرخ داشته است.مردان و زنان نام‌آوری را در خطه تاریخ‌ساز خود پرورش داده است. علما، دانشمندان و شهدای بزرگی را در دامن خود آفریده است.

با ورود اسلام به ایران، مردم آذربایجان همواره در تثبیت و توسعه تشیع کوشیده است.بی‌تردید پذیرش قلبی مردم و آمادگی برای گسترش اسلام و علاقه به اهلبیت، نشان از عزتمندی و عدالت خواهی و خردورزی این مردم بوده است. نگاه بزرگان دین در صدر آنان پیامبر بزرگ اسلام در کلامی زیبا این خطه چنین می‌ستاید: کتاب الاقالیم و البلدان، قال قال رسول الله صلی الله علیه وآله «من قرا فَسُبْحانَ اللَّهِ حِینَ تُمْسُونَ و حِینَ تُصْبِحُونَ»،[1] .«الی و کَذلِکَ تُخْرَجُونَ»، [2].«کتب له من الحسنات بعدد کل ورقة ثلج علی جبل سیلان قیل و ما السیلان یا رسول الله قال جبلٌ بارمنیة و آذربیجان علیه عینٌ مِن عُیونِ الجنة و فیه قبَرٌ من قُبورِ الانبیاء»هرکس آیه را بخواند خداوند به تعداد دانه های برفی که برکوه سبلان می‌ریزد برایش حسنه می‌نویسد.پرسیدند یا رسول الله سبلان کجاست؟ فرمود:کوهی در میانه ارمینه و آذربیجان که یک چشمه از بهشت است و قبری ازقبور انبیا است.

قال ابو حامد الاندلسی «علی راس هذا الجبل عین عظیمة مع غایة ارتفاعه ماوه ابرد من ماء الثلج کانما یشبه بالعسل لشدة عذوبته و بجوف هذا الجبل ماء یخرج من عین یصلق البیض لحرارته یقصدها الناس لمصالحهم» علامه مجلسی نقل می کند از ابوحامد اندلسی: بر سر این کوه چشمه بزرگی است با این که بسیار بلند است و آبش از برف سردتر و چون عسل است و در خوشگواری و از درون همین کوه چشمه آب می‌آید که تخم مرغ را می‌پزد و مردم برای مصالح خود از آن استفاده می‌کنند و در ته این کوه درخت و چراگاه بسیار است.[3]این نگاه سرشار از مهر به آذربایجان نشان از شناخت درونی و دین داری و شجاعت این مردم دارد، که امام صادق علیه السلام فرموده است« لابد لنا من آذربیجان لا یقوم لها شی…..»ناچار ما باید آذربایجان را داشته باشیم و هیچ چیز مقابله با آن نمی‌کند چون در آن زمان بودید پلاسی از پلاس‌های خانه خود باشید»[4]

با تحلیل این روایت، مطالب و اسرار بسیاری. در مورد این پاره جدا شده از ایران بدست می‌آید اگر به نقشه ایران و بخش جدا شده نگاه کنیم؛ متوجه می‌شویم که در آن زمان امام صادق علیه السلام هشدار داده بوده است، که چگونه آذربایجان تجزیه می‌شود و بخش‌هایی از این سرزمین جدا می‌گردد و به سه کشور تقسیم می شود!اشتیاق و اهمیت به حفاظت از این خطه را نشان می‌دهد.

 


[1] الروم، آيه 17
[2] الروم، آيه 19
[3] (انبیاء.بحار الانوار ج57 ص122)
[4] ( الغیبه محمد ابراهیم مصصح علی اکبر غفاری ص194 نشر صدوق چاپ اول 1397ق)

#بانوان

#بانوان_شیعه

#شیعیان_در_حصر

نسل سوخته

 

بانوان شیعه آذربایجان

مقدمه
همیشه غم اندوه از دست دادن تاج ایران در آذربایجان، حقارتی را بر غیرت دینی و ملی آزاد مردان این خطه، چون تیغی در گلومانده دچار رنج دائمی کرده است.

این درد اکنون دویست سال است که نسل به نسل مانند زخم کهنه‌ا‌‌ی که مرحمی برای التیام آن در طول زمان پیدا نشده است، همچنان به اعماق وجود هر آذربایجانی چه آن سوی ارس، چه این سوی ارس؛ مانند نیشتر می‌سوزاند.شیعیانی غیور دین‌دار هرچه مقاومت کردند و برای حفظ دین و وطن، خون دادند تا ناموسشان را از چپاول دشمنان دورکنند، ولی در برابر بی‌لیاقتی شاهان قاجار با یک امضاء خائنانه سرنوشتشان بگونه‌ای دیگر رقم خورد.

نتیجه امضاهای ننگین با عهد نامه‌های گلستان و ترکمانچای، ملتی را حدود یک قرن به اسارت دولت مسیحی تزار و بعد از سقوط تزار در زندانی به وسعت یک قاره با دیوار آهنین به مدت یک صدسال محروم کرده است. محرومیت از دینداری، آزادگی، تاریخ گذشته و منابع دینی با خط و زبان مادری و هویت مسلمانی‌شان و هرچه که از دین و ایران اسلامی نشانه‌ای داشت.

بیشترین آسیب در این تهاجم و اشغال متوجه زنان و دختران شیعه شد. زنان باحیا و عفاف که در برخی از روستاهای آذربایجان با روسری‌های بزرگ بخشی از صورتشان (به نام یاشماخ)پوشیده بود.

اولین هدفی که در این اسارت، دشمنان نشانه گرفتند، حجاب زنان بود.آن‌ها به ظرفیت انسان سازی زنان و توانایی در تربیت خانواده و اثرگذاری آنان اطلاع داشتند، و از سویی برای بی غیرت کردن مردان؛ نیازمند برهنگی زنان بودند.

بر همین اساس بسیاری از زنان بعد از منع حجاب خانه نشین شدند. دومین تیرشان تغییر الفبا بود تا کسی نتواند به متون دینی و تاریخی دسترسی داشته باشد. برای این اشغال باید حافظه تاریخی و گذشته متعالی یک ملت فراموش می‌شد تا بتوانند هویت شیعیان را تغییر دهند.

بسیاری از زنانی عفیفی که حاضر به برداشتن حجاب نشدند در این راه به شهادت رسیدند. عده‌ای نیز برای بدست آوردن پول و مقام داوطلبانه چادر سوزاندن تا برای بی‌عفتی دیگران الگو شوند.

ملتی که به علت کشتار و خفقان مجبور به تقیه شدند تا بتوانند دین و آئین تشیع را زنده نگهدارند، با از دست دادن منابع دینی و تغییر الفبا و شهادت علمای بزرگ و مراجع تقلید، تخریب مساجد و سوزاندن قرآن‌ها؛ موفق به انتقال دین به نسل های بعد از خود نشدند؛ دین ستیزان کمونیست هم با شدت بر آتش آموزه‌های ضد دینی افروختند. نسلی را به ظاهر مطابق میل خود پروراندند.

در حالیکه فطرت باطنیشان همچون آتش زیرخاکستر فروزان، منتظر نسیمی بودند تا خاکستر را کنار بزند. با نسیم روح بخش انقلاب اسلامی ایران و پیش‌بینی فروپاشی کمونیستی توسط حضرت روح الله خمینی«ره» و سرانجام فروپاشی ایده کمونیزم و فرورفتن در زباله‌دان تاریخ، آزادی نسبی برای ابراز دین و دینداری در جمهوری آذربایجان شروع شده است که فصلی جدید را پیش روی شیعیان دلسوخته روشن کرده است، و مرحمی برای زخم کهنه‌ی دویست ساله شده است.

جوانه‌های امید که روز بروز در آذربایجان در حال رشد و شکوفایی است، بسیار امیدآفرین و نوید آینده‌ای با زنان فرهنگ ساز و تمدن ساز با فرزندانی غیور را در همان اسارت‌گاه بدتر از دوره کمونیست‌ها تربیت نمایند.

مدیر بی عقل یا بی دین است

ترازوی دین داری  و مدیریت عقل است

عظمت مدیریت
پیامبر اکرم(ص) فرمود:
کسی که متولی امور ده نفر شود، باید اندیشه چهل نفر را داشته باشد و کسی که مسئولیت اداره چهل نفر را بر عهده می گیرد، باید عقل و اندیشه چهارصد نفر را دارا باشد.
چرا مدیریت از نگاه رسول اکرم عظمت دارد؟ دراین فرمایش به اهمیت مدیریت پافشاری کرده است.از این سخن پر محتوا علاوه بر تدین و تقوا، امانت داری برداشت می شود که باید عقلش بیشتر باشد.
باید به این نکته توجه کرد که عقل به غیر از استعداد است. خیلی دیده‌ایم که فردی از جهت تحصیلی امتیاز زیادی دارد، اما رفتارش غیر عاقلانه است.
برای همگان مشخص است، که مدیر در یک مجموعه خواه یک نفر زیر مجموعه‌اش باشد یا چهل نفر باشد، شایسته است که عقلش باید از ده برابر نفر زیر مجموعه باشد. در غیر این صورت اطاعت زیر مجموعه از مدیر کاری بیهوده و غیر حکیمانه است.

عقل گوهری تابناک که نادر است، در بین مدیران!

 

با این گونه مدیریت مجموعه از رشد

و بالندگی محروم می‌شود! از سوی دیگر هزینه‌های مصرفی بیت المال هدر می‌میرود.گذشته از این ضرر‌ها جامعه هدف آسیب می‌بیند.
بالا تر بودن سن عقلی مدیر از سن شناسنامه‌ای را حضرت رسول از ابتدای اسلام سفارش کرده است.اینجا یک سوال پیش می‌آید؟ چگونه با چه مقیاسی بسنجیم عقل فردی که قرار است، مدیریت حوزه، مدرسه، کارخانه، مجلس…. را عهده دار شود، بیشتر از سن شناسنامه ای است یا کمتر ؟!
جدیدا در روانشناسی از راه تست سن عقلی افراد را شناسایی می‌کنند. این شخص 50 ساله عقلش به اندازه 60 ساله است یا اندازه نوجوان 18 ساله! البته از این تست برای زوج‌هایی که قصد ازدواج دارند استفاده می‌شود.
به نظر می‌رسد باید برای تمام مدیریت‌های کلان و غیر کلان، دبیران … از تست سن عقلی استفاده کنند؛ تا مشکلات مجموعه‌های کشور حل شود.
متاسفانه بیشترین مشکلات از ناحیه همین افراد به جامعه وارد می‌شود. در حوزه‌ها در مرکز مدیریت در دانشگاه، آموزش و پرورش همه جا یافت می‌شوند.
با یک مثال جریان را بیشتر توضیح می‌دهم. به عنوان اولیاء دانش آموز به دبیرستانی که دخترم محصل بود رفته بودم.

پیامبر اکرم(ص) فرمود:
کسی که متولی امور ده نفر شود، باید اندیشه چهل نفر را داشته باشد و کسی که مسئولیت اداره چهل نفر را بر عهده می گیرد، باید عقل واندیشه چهارصد نفر را دارا باشد.

در دفتر مدیر منتظر شروع جلسه بودم. کلاس‌ها تعطیل شد.دوتا خانم دبیر وارد شدند برای استراحت نشستند. روی میز جلویشان مجله بود . خانم دبیر زبان برداشت و حوادث را مطالعه کرد.به دوستش که دبیر کامپیوتر بود، گفت: نوشته مادر بارداری با خوردن قرص اعصاب فرزندش بدون دست بدنیا آمده است. دبیر کامپیوتر، پاسخ داد:این که چیزی نیست. مادری که از بارداریش خبر نداشته در طول نه ماه قرص‌های ضد بارداری خورده بود.وقتی نوزاد بدنیا آمد تمام قرص‌ها در دستش بود.هردو خانم دبیر متعجب بودند!!!!!
این دبیران محترم 16 سال یا بیشتر درس خوانده‌اند و مدرک کارشناسی یا فوق گرفته‌اند. استعداد داشته‌اند، ولی عقل ندارند، نوزاد چرا فقط قرص‌ها را در دستش نگه داشته است پس لپه و نخود‌هایی که مادرش خورده کجا مانده است!!؟؟

عقل در اندیشه دینی جایگاهی بس بلند دارد. که تمامی ابعاد روحی و شخصیتی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. عقل و ادب، عقل حیا، عقل و دین، عقل…

«لا أَدَبَ لِمَنْ لا عَقْلَ لَهُ، وَ لا مُرُوَّةَ لِمَنْ لاهِمَّةَ لَهُ، وَ لا حَیاءَ لِمَنْ لا دینَ لَهُ.»

«لا أَدَبَ لِمَنْ لا عَقْلَ لَهُ، وَ لا مُرُوَّةَ لِمَنْ لاهِمَّةَ لَهُ، وَ لا حَیاءَ لِمَنْ لا دینَ لَهُ.»

كسى كه عقل ندارد، ادب ندارد و كسى كه همّت ندارد، جوانمردى ندارد و كسى كه دین ندارد، حیا ندارد.احادیث کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه السلام

بحار الانوار ج 75 ، ص 111 ، ح 6

 

طلبه مدعی قطع

خیلی عجیب است، وقتی کاسه از آش داغتر می‌شود! ضرب المثل‌ها از واقعیت‌های گذشته در میان مردم سخن می‌گوید. باید از ضرب المثل عبرت گرفت. چون در میان عوام مردم زبانزد است. همه از کوچک و بزرگ، بی سواد و باسواد، برایش مصداق میآورند.

مثل موضوع کرونا که باعث حرف و نقل های زیادی شده است. هرکسی در بازار کرونا پزشک و متخصص و مجتهد شده است! به ایده پردازی مشغولند.

گروهی از طب اسلامی و سنتی دم می‌زنند و تنها راه چاره را استفاده از داروهای سنتی می‌دادنند. ادعا دارند که تا کنون از اطبای سنتی کسی فوت نکرده است! بر ضد واکسن و ماسک دلیل می آورند! از سوی دیگر از طرفداران همین طب امار اطبای فوتی را منتشر می کنند.

متاسفانه گروهی از طلاب که اندکی از اصول فقه مایه دارند، برکرسی فقاهت مدعی قطع و یقین هستند. با خواندن کتاب فریب قرن به قطع رسیده اند ! واکسن را فریب می‌دانند.کارشان به جایی رسیده است، نظر خود را از امام جامعه برتر می دانند!

از همه تاسف بارتر، ملایی بالای منبر، تست کرونا را دروغی بزرگ می‌شمارد؛ با این آزمایش که از پرتقال و بز و ماهی تست گرفتیم همه مثبت بود!

آن گروه دیگر مدعی است چون زمان  قبل از ظهور است، این بیماری از نشانه های ظهور و مرگ سفید است که دوسوم مردم میمیرند.چرا باید واکسن بزنیم، جلوی ظهور را بگیریم!

حالا خودمان دشمن خودمان، هستیم یا از بیرون نفوذ داریم الله اعلم.

ولی نتیجه صفر به یک به سود دشمن است!

با این سخنان بی‌ربط، و هوچی‌گری،چندین ضرر می‌زنیم!

اول: لطمه به جایگاه امام جامعه و بی‌تاثیر کردن سخنان ایشان است دوم: ضربه بی اعتبار کردن طب سنتی که مورد توجه امام جامعه است. سوم : از بین بردن زحمات دانشمندان جوان که در این راه شهید فخری زاده را قربانی دادیم و تیمش شبانه روز برای تولید و کشف تست زحمت کشیدن تا هم رتبه علمی ایران را در جهان بالا ببرند هم از جهت اقتصادی تولید ثروت کنند.

چهار: با منبر‌های مجازی بنام روحانیت، بی‌سوادی این قشر را در چشم مردم به نمایش بگذارند!

این نتیجه کاسه از آش داغتر این جماعت است. که خود را اصول فقهی و به قطع علمی رسیده می‌داند .آن دیگری خود را دانا به طب سنتی، می‌داند و تمام دانسته‌های علمی را زیر سوال می‌برد.

کاملا مشخص است که تحت تاثیر کتاب فریب قرن قرار گرفته است.

کتاب فریب قرن، خیلی زیرکانه از قانون مجاورت استفاده کرده است. در جای جای کتاب از واژه‌های مرجعیت، خطای شناختی مرجعیت، مشروعیت مرجعیت، مرجعیت جهانی بهره برده و بصورت غیر مستقیم به خواننده القا می‌کند که در موضوع کرونا نباید به دستور امام جامعه مبنی بر زدن واکسن عمل کرد.

جان پدر کجاستی

باشنیدن‌نام‌مهمترین‌گنجینه‌افغانی# فاطمیون، مدافعان حرم#لیتیوم،#زمرد،#طلا و #مس #اورانیم #مرمر# لاجورد #یاقوت # تلک  که ب اآن پودر بچه جانسون را تولید می کند. توسط داعش به آمریکا صادر می‌شودکدام کشور به عنوان دارنده بزرگترین ذخایر به ذهنتان خطور می کند؟

فاطمیون

با شنیدن نا امنی، جنگ، ترس، #خشخاش، بدبختی، #طالبان، #القاعده، مهاجرت و کلماتی از این دست،  کدام کشور به ذهن شما خطور می‌کند؟!

شاید جالب باشد که بدانید بزرگترین معدن لتیوم جهان در #افغانستان است! لتیوم همان ماده اصلی ساخت وسایل برقی است که از باطری ساده گوشی های هوشمند، رایانه‌ها، خودروهای برقی تا دیگر وسایل برقی پیش رفته بدان نیاز دارند.

دومین معدن #زمرد جهان هم در افغانستان است. معادن بزرگ طلا و مس هم همینطور. معادن سنگهای قیمتی دیگر مانند یاقوت و عقیق و… هم در افغانستان به وفور یافت می شود.

در 20 سال اخیر که آمریکا وارد افغانستان شد، به نام مبارزه با #تروریسم به کامش رسید!

هم معادن این کشور را چاپید، هم به اسم تجهیز دولت افغانستان کلی اسلحه و مهمات خودش را چند برابر قیمت به آن ها فروخت! با ایجادتفرقه بین مردم افغان آنها را به جان هم انداخت و خلاصه در پس این جنگ افروزی ، قراردادهای تجاری پرسودی بست.همان ترفند قدیمی تفرقه بینداز وحکومت کن!

این هم ازوضع ارتش  افغانستان که توسط آمریکا تجهیز شده بود، بدون کوچکترین مقاومتی تسلیم طالبان شد!

پ ن#رهبری عزیز همیشه سفارش می کنندبه همه خصوصا جوان ها#تاریخ روخوب بخوانید مخصوصا تاریخ دویست سال اخیر کشورمان را.

پ ن

در سریال #گاندو، #شارلوت گفت ما# انگلیسی ها نگذاشتیم و نباید بگداریم مردم ایران تاریخ صد سال اخیر  ایران رو بخوانند!

پروانه رامیان